Onderzoek: gevaren van cafeïne in energiedrankjes

Gevaar van cafeïne in energiedranken

Energiedranken zoals Red Bull en Monster bevatten grote hoeveelheden cafeïne. Hoewel de meeste mensen dagelijks cafeïne innemen via een kopje koffie of een glas cola, houden grote dosissen bepaalde gezondheidsrisico’s in.

De cijfers liegen er niet om: sommige ‘energy drinks’ bevatten 500 mg cafeïne per blikje. Een kop koffie bevat tussen de 77 tot 150 mg. Iedereen weet dat je met koffie niet mag overdrijven, terwijl de agressieve marketing van energiedranken ons wil doen geloven dat enig plezier zonder energiedrank onmogelijk is.

Cafeïne verhoogt de zenuwachtigheid, de angstgevoelens, de slapeloosheid, de geïrriteerdheid en het hartritme. Over het prestatieverhogend effect is wetenschappelijk gezien niet zoveel bekend. Het verhoogt misschien tijdelijk de alertheid, maar dan vooral in geval van slaaptekort. Cafeïne geeft de indruk dat je minder dronken wordt na alcoholconsumptie, maar dat is alleen maar schijn. Tot slot kan cafeïne verslavend werken en kan het andere verslavingen in stand houden.

Cafeïne in energiedranken heeft ook nog eens het nadeel dat je energieniveau verder terugzakt dan het niveau dat het in  eerste instantie was. Dus je krijgt een lift, maar vervolgens een nog grotere dip dan de lift was.

De hoge doseringen van cafeïne in dranken werden toegestaan omdat de drankindustrie cafeïne als smaakversterker beschouwde. Dat is natuurlijk tegenstrijdig met hetgeen dat reclamecampagnes voorschotelen. Bovendien bestaat er een absurde tegenstrijdigheid in de regulatie van cafeïne als geneesmiddel. Cafeïne in geneesmiddelen zijn volgens de FDA verplicht om vanaf 100 mg cafeïne waarschuwingen te vermelden, zoals ‘niet geschikt voor kinderen onder de 12 jaar’ en het advies om de dosis van 100 à 200 mg cafeïne per 3 à 4 uur niet te overschrijden.

Bevat een kleine hoeveelheid cafeïne

Cafeïne heeft ook gezonde eigenschappen, maar die haal je liever (en met mate) uit koffie.

De energiedrank van GoGo Guaraná, de Breeze Drink, bevat maar een kleine hoeveelheid cafeïne, vergelijkbaar met een kopje koffie. Dus wil je een energiedrankje die je langdurig energie geeft en zonder de nadelige effecten van cafeïne, kies dan voor Breeze Drink!

Bronnen:
ABC Gezondheid – Nieuwsbrief 18 februari 2010
Nooit meer moe, hoe doe je dat ?
Reissig CJ, Strain EC et al. Caffeinated energy drinks–A growing problem. Drug and Alcohol Dependence 99 (2009) 1¬10

Advertenties

~ door gogoguarana op februari 18, 2010.

Eén reactie to “Onderzoek: gevaren van cafeïne in energiedrankjes”

  1. als je dit zo bekijkt denk ik wel echt van woow, ik heb echt te veel red bull gedronken enz, ik denk dat ik maar is een keer moet stoppen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: